جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

اجحاف بزرگی در حق مردم قم می شود / تعرفه برق قمي‌ها 9 برابر مناطق گرمسيري

barghگرماي هواي قم مردم اين شهر را كلافه كرده است، هر چند كه نگراني آنها از نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي به مراتب بيشتر از تحمل گرماي هواست.

گرماي هواي قم مردم اين شهر را كلافه كرده است، هر چند كه نگراني آنها از نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي به مراتب بيشتر از تحمل گرماي هواست.

اين روزها قم با پديده گرماي شديد هوا مواجه است، به گونه‌اي كه اين شهر زائرپذير ركورد گرمترين شهرهاي كشور را از آن خود كرده است.

يكي از روزنامه‌هاي قم نيز در تيتر يك خود آورده است: "قم گرمترين شهر كشور شد".

شدت گرماي هوا در اين شهر به حدي است كه عبور و مرور شهروندان قم در ساعات قبل و بعد از ظهر به شدت كاهش يافته است.

مسئولان هواشناسي قم از گرمترشدن هوای اين استان طی روزهای آینده خبر مي‌دهند.

از سويي ديگر قم در سال‌هاي اخير به عنوان كم‌بارش‌ترين استان كشور شناخته شده و علاوه بر کاهش بارندگی، مسائلي همچون تداوم خشکسالی و وضعیت اقلیمی استان قم در گرم‌شدن هوای این استان تاثیرگذار است، اما جاي تاسف دارد كه در تصميم‌گيري‌هاي كلان به اين مسائل هيچ گونه توجهي نمي‌شود و مردم قم همچنان در كلاف بي‌تدبيري‌هاي مسئولان از شدت گرماي هوا كلافه هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمين علي بنايي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي به تازگي تذكري به رئيس جمهور در مورد نحوه محاسبه تعرفه برق خانگي در استان قم داده است كه در اين گفتگو به بررسي نحوه محاسبه تعرفه برق و اعتراض شهروندان قمي به اين تعرفه مي‌پردازيم.

حاج آقاي بنايي همان گونه كه مي‌دانيد استان قم در سال گذشته طی ۲۵ سال اخیر گرمترین تابستان را پشت سرگذاشته است و اين امر در تابستان امسال هم تداوم دارد، در بررسي نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي كه از سوي وزير نيرو به همه شركت‌هاي توزيع برق و برق منطقه‌اي سراسر كشور ابلاغ شده، آيا به اين نكته توجه شده است؟ اساسا اين تعرفه چگونه اعلام شده است؟

تعرفه جديد برق در قالب 5 جدول تعرفه مناطق عادي و ماه‌هاي غيرگرم مناطق گرمسير، ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير يك، ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير دو، ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير سه و ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير چهار ابلاغ شده و متاسفانه قم با اينكه يكي از گرمترين هواي كشور را دارد ولي در محاسبه تعرفه برق در رديف مناطق گرمسير چهار قرار گرفته است.

بررسي تعرفه برق در مناطق گرمسير نشان مي‌دهد كه در حق مردم قم اجحاف بزرگي رخ داده است، به گونه‌اي كه تعرفه برق در قم كه جزو منطقه گرمسيري چهار محسوب مي‌شود 9 برابر منطقه گرمسيري سه است. يعني متوسط انرژي مصرفي ماهانه از صفر تا 100 كيلووات در قم به ازاء هر كيلووات ساعت 240 ريال است اما اين رقم در استان‌هاي منطقه گرمسيري سه از صفر تا 1000 كيلووات 250 ريال است.

همچنين متوسط انرژي مصرفي ماهانه از صفر تا 1000 در مناطق گرمسيري يك و دو به ترتيب 100 و 220 ريال به ازاء هر كيلووات ساعت محاسبه شده است.

اين مسئله نشان مي‌دهد كه در نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي به وضعيت گرماي بي‌سابقه هوا در سال گذشته و امسال در قم توجهي نشده است.

در چند روز گذشته بر اساس اعلام هواشناسي كشور قم جزو يكي از گرمترين شهرهاي كشور بود، آيا اين مسئله مورد بررسي قرار گرفته كه مسئولان امر در جريان قرار گيرند؟

طبق بررسي‌هاي انجام شده از وضعيت هواي استان‌هاي كشور طي دو روز كه از سايت رسمي هواشناسي اخذ شده است، قم علاوه بر اينكه از شهرهاي هم‌رديف خود در جدول مناطق گرمسيري چهار، گرمتر بود، بلكه شدت گرماي اين استان از استان‌هاي مناطق گرمسيري يك، دو و سه نيز بيشتر بوده است.

به عنوان مثال دماي هواي استان قم در يكي از اين روزها 44 درجه بود، در حالي كه دماي هواي شهرهايي كه در مناطق گرمسيري يك قرار دارند خنك‌تر از قم بوده است، يعني دماي هواي اهواز 40 درجه، بوشهر 31 درجه، بندرعباس 33 درجه، چابهار 30 درجه، كنارك 30 درجه، دوگنبدان 35 درجه، جيرفت 38 درجه، كهنوج 36 درجه نيك‌شهر 33 درجه و لار و لامرد 38 درجه بوده است.

در همين روز دماي هواي قم از دماي كليه شهرهايي كه در مناطق گرمسيري دو و سه قرار دارند نيز بيشتر بوده است.

در روز دوم نيز از بين شهرهايي كه در مناطق گرمسيري يك هستند، فقط دماي هواي اهواز و مهران تنها يك درجه گرمتر از هواي قم بوده است، يعني در آن روز دماي هواي قم 45 درجه و دماي هواي اين دو شهر 46 درجه بوده است. البته دماي هواي ساير شهرهاي مناطق گرمسيري يك چند درجه كمتر از هواي قم بوده است، يعني دماي هواي بوشهر 34 درجه، بندرعباس 33 درجه، چابهار 32 درجه، كنارك 33 درجه، دوگنبدان 41 درجه، جيرفت 44 درجه، كهنوج 43 درجه، نيك‌شهر 38 درجه و لار و لامرد 38 درجه بوده است.

از سويي ديگر بررسي وضعيت شهرهايي كه در جدول مناطق گرمسيري چهار در كنار قم قرار گرفته‌اند جاي تامل بيشتري دارد، يعني قرارگرفتن قم در كنار استان‌هاي سرسبزي همچون گيلان، مازندران و گلستان اين شائبه را به وجود مي‌آورد كه ممكن است قم از حالت گرمسيري خارج باشد در صورتي كه شدت گرماي هوا در قم براي هر زائري كه در ايام تابستان به اين شهر مقدس سفر مي‌كند طاقت‌فرساست.

جالب‌تر اينكه برخي از شهرهاي استان گلستان از جمله گنبد، كلاله، مينودشت و آق قلا كه در بررسي‌هاي انجام شده بيش از 10 درجه از هواي قم خنك‌تر هستند در رديف شهرهاي گرمسيري منطقه سه قرار گرفته‌اند و تعرفه برق مردم اين شهرها 9 برابر كمتر از قم است.

آيا در گذشته هم قم جزو مناطق گرمسيري محسوب مي‌شد؟

البته قرارگرفتن قم در رديف شهرهاي مناطق چهار گرمسيري دور از ذهن نيست، به خاطر اينكه قم در سال‌هاي گذشته حتي جزو استان‌هاي مناطق گرمسيري هم محسوب نمي‌شد و با پيگيري‌هاي انجام شده، قم را جزو اين منطقه محسوب كردند.

اين مشكل چگونه برطرف شد؟

به دنبال شکایات متعدد مردم قم در خصوص نحوه محاسبه نرخ برق در قم و اینکه چرا تعرقه مناطق گرمسیری برای قم محاسبه نمی‌شود، مکاتبات و پیگیری‌های متعدد و ملاقات‌هایی با وزیر نیرو صورت گرفت و اعتراض و گلایه مردم قم به مسئولان منعکس شد.

در همین راستا هیئت وزیران در روز 27 تیرماه سال 86 قم را مشمول استفاده از تعرفه منطقه گرمسیری 4 در ماه‌های تیر و مرداد با مصرف ماهیانه 500 کیلووات در ساعت اعلام كرد و برای شهریور ماه نیز 300 کیلو وات لحاظ شده است.

نحوه محاسبه هزينه برق در طول سال 200 کیلو وات تعیین شده است که بر اساس پیگیری‌های انجام شده در ماه‌های تیر و مرداد تا سقف 500 کیلووات و در شهریور ماه تا سقف 300 کیلووات محاسبه شده است.

با اين مصوبه هیئت وزيران، بیش از 75 درصد مردم قم که از لوازم برقی متعارف استفاده می‌کنند مشمول این تخفیف شده و این تغییر نرخ محاسبه در ماه‌های تیر و مرداد در قبوض برق اعمال شده است.

به غير از موارد مطرح شده، چه دلايل ديگري وجود دارد كه قم جزو مناطق گرمسيري بالا محسوب شود؟

در حال حاضر شرايط جوي و وضعيت آب و هوايي قم ايجاب مي‌كند كه تعرفه برق اين استان در رديف مناطق گرمسيري بالاتري قرار گيرد تا مردم اين استان شاهد قبض‌هاي سنگين برق مصرفي نباشند.

شدت گرماي هواي قم در تابستان به حدي است كه استفاده از كولرهاي آبي براي خنك‌كردن فضاي منازل مسكوني و ادارات جوابگوي نياز مردم نيست.

دماي هواي قم گاهي اوقات از دماي هواي شهرهاي استان خوزستان نيز فراتر مي‌رود و اين موضوع باعث شده است كولرهاي آبي براي خنك‌كردن منازل جوابگو نباشد و مردم به استفاده از كولرهاي گازي و وسايل خنك‌كننده متعدد در منازل روي آوردند و اين موضوع باعث افزايش سرسام‌آور بهاي برق مصرفي خانوارهاي قمي مي‌شود.

مصرف برق در ادارات قم نيز افزايش يافته است و ادارات به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران مجبور به استفاده از وسايل خنك‌كننده متعدد هستند، هر چند كه بايستي در صرفه‌جويي، الگوي مصرف سايرين باشند.

حاج آقاي بنايي تعدادي از كشاورزان قمي در واپسين روزهاي سال 89 به ديدار دكتر علي لاريجاني رفتند و درد دل‌هاي خودشان را با ايشان در ميان گذاشتند، شما از اين ديدار و آنچه كه ميان رئيس مجلس شوراي اسلامي و كشاورزان قمي گذشته، خبر داريد؟

بله. در جريان مشكلات كشاورزان قرار دارم. شاخص‌ترين درد دل‌هايي كه از سوي كشاورزان قمي مطرح شد، اثرات منفي هدفمندسازي يارانه‌ها در استان‌هاي كم باران و كويري نظير قم است كه 9 برابرشدن تعرفه برق موجب شده تا كشاورزان با فيش‌هاي غيرقابل پرداخت مواجه شوند و در صورت اصرار دولت بر دريافت آن، كشاورزان عطاي كشاورزي را به لقايش مي‌بخشند! خطري كه شغل سالم كشاورزان را در درجه اول و امنيت غذايي را در درجه بعد تهديد مي‌كند.

با توجه به عدم بهره‌مندي كشاورزان از حقابه‌هاي رودخانه‌ها، تامين آب براي اراضي كشاورزي جز از طريق استخراج مستمر آب از منابع زيرزميني ميسر نيست و اين امر نيز مستلزم كاربرد زياد برق با قيمت‌هاي منطقي و توجيه‌پذير براي كشاورزان استان است. اين نكته هم بايد مدنظر قرار گيرد كه كشاورزان نمي‌توانند به دليل مصرف مداوم برق، ساعات كم بار، ميان بار و پر بار را مديريت كنند.

البته يكي از كشاورزان افزايش هزينه‌ها را به صورت ريز محاسبه كرده بود و از نظر او ما‌به‌التفاوت 9 برابرشدن نرخ برق براي كشاورزان با احتساب 12 ميليون تومان وجه براي يك چاه عميق و 3 ميليون تومان ما به التفاوت گازوئيل براي يك دستگاه كشت كار چاه و حدود 2.5 ميليون تومان مصرف بنزين اتومبيل در طول يك سال براي مديريت هر حلقه چاه، در مجموع 17.5 ميليون تومان تمام مي‌شود كه پرداخت اين هزينه‌ها براي يك كشاورز ساكن در مناطق كويري مقدور نيست.

جنابعالي در اين زمينه براي كشاورزان قمي چه كاري انجام داده‌ايد؟

در اين رابطه نامه‌اي به خلیلیان وزیر کشاورزی ارسال و اعلام كردم كه بهای برق مصرفی در بخش کشاورزی قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس هر کیلووات ساعت 13.3 ریال محاسبه می‌شده ولي این نرخ بعد از اجرای قانون به 115 ریال افزایش یافته است كه رشدی نزدیک به 900 درصد را شامل مي‌شود. تأثیر این افزایش در بخش مرغداری، دامداری و گلخانه‌ای به مراتب سنگین‌تر است.

يعني حالا که طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا شده است و قیمت قبوض برق به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود، دولت باید قم را از مناطق گرمسیر محاسبه کند چراكه اگر کشاورزان بخواهند در ساعات اوج مصرف هم موتور چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند باز هم متضرر خواهند شد و دولت باید برای این کشاورزان مناطق گرمسیری شرایط خاص جوی را اعمال کند. بنابراين استان قم بايد در رديف استان‌هاي گرمسير بالا قرار گيرد.

فكر مي‌كنيد تذكر شما به رئيس جمهور اين مشكل مردم قم را برطرف كند؟

وظيفه ما رسيدگي به امور مردم است و در جايي كه نياز باشد تذكر مي‌دهيم. ما تمام تلاش و همت خودمان را به كار مي‌بنديم تا اين مشكل برطرف شود. اميدواريم دولت به اين موضوع رسيدگي كند تا مردم قم در پرداخت بهاي برق مصرفي خود دچار مشكل نشوند.

روزنامه 19 دی
یکشنبه 2 تیر 1390

گرماي هواي قم مردم اين شهر را كلافه كرده است، هر چند كه نگراني آنها از نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي به مراتب بيشتر از تحمل گرماي هواست.

اين روزها قم با پديده گرماي شديد هوا مواجه است، به گونه‌اي كه اين شهر زائرپذير ركورد گرمترين شهرهاي كشور را از آن خود كرده است.

يكي از روزنامه‌هاي قم نيز در تيتر يك خود آورده است: "قم گرمترين شهر كشور شد".

شدت گرماي هوا در اين شهر به حدي است كه عبور و مرور شهروندان قم در ساعات قبل و بعد از ظهر به شدت كاهش يافته است.

مسئولان هواشناسي قم از گرمترشدن هوای اين استان طی روزهای آینده خبر مي‌دهند.

از سويي ديگر قم در سال‌هاي اخير به عنوان كم‌بارش‌ترين استان كشور شناخته شده و علاوه بر کاهش بارندگی، مسائلي همچون تداوم خشکسالی و وضعیت اقلیمی استان قم در گرم‌شدن هوای این استان تاثیرگذار است، اما جاي تاسف دارد كه در تصميم‌گيري‌هاي كلان به اين مسائل هيچ گونه توجهي نمي‌شود و مردم قم همچنان در كلاف بي‌تدبيري‌هاي مسئولان از شدت گرماي هوا كلافه هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمين علي بنايي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي به تازگي تذكري به رئيس جمهور در مورد نحوه محاسبه تعرفه برق خانگي در استان قم داده است كه در اين گفتگو به بررسي نحوه محاسبه تعرفه برق و اعتراض شهروندان قمي به اين تعرفه مي‌پردازيم.

 

حاج آقاي بنايي همان گونه كه مي‌دانيد استان قم در سال گذشته طی ۲۵ سال اخیر گرمترین تابستان را پشت سرگذاشته است و اين امر در تابستان امسال هم تداوم دارد، در بررسي نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي كه از سوي وزير نيرو به همه شركت‌هاي توزيع برق و برق منطقه‌اي سراسر كشور ابلاغ شده، آيا به اين نكته توجه شده است؟ اساسا اين تعرفه چگونه اعلام شده است؟

تعرفه جديد برق در قالب 5 جدول تعرفه مناطق عادي و ماه‌هاي غيرگرم مناطق گرمسير، ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير يك، ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير دو، ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير سه و ماه‌هاي گرم مناطق گرمسير چهار ابلاغ شده و متاسفانه قم با اينكه يكي از گرمترين هواي كشور را دارد ولي در محاسبه تعرفه برق در رديف مناطق گرمسير چهار قرار گرفته است.

بررسي تعرفه برق در مناطق گرمسير نشان مي‌دهد كه در حق مردم قم اجحاف بزرگي رخ داده است، به گونه‌اي كه تعرفه برق در قم كه جزو منطقه گرمسيري چهار محسوب مي‌شود 9 برابر منطقه گرمسيري سه است. يعني متوسط انرژي مصرفي ماهانه از صفر تا 100 كيلووات در قم به ازاء هر كيلووات ساعت 240 ريال است اما اين رقم در استان‌هاي منطقه گرمسيري سه از صفر تا 1000 كيلووات 250 ريال است.

همچنين متوسط انرژي مصرفي ماهانه از صفر تا 1000 در مناطق گرمسيري يك و دو به ترتيب 100 و 220 ريال به ازاء هر كيلووات ساعت محاسبه شده است.

اين مسئله نشان مي‌دهد كه در نحوه محاسبه تعرفه‌هاي برق خانگي به وضعيت گرماي بي‌سابقه هوا در سال گذشته و امسال در قم توجهي نشده است.

 

در چند روز گذشته بر اساس اعلام هواشناسي كشور قم جزو يكي از گرمترين شهرهاي كشور بود، آيا اين مسئله مورد بررسي قرار گرفته كه مسئولان امر در جريان قرار گيرند؟

طبق بررسي‌هاي انجام شده از وضعيت هواي استان‌هاي كشور طي دو روز كه از سايت رسمي هواشناسي اخذ شده است، قم علاوه بر اينكه از شهرهاي هم‌رديف خود در جدول مناطق گرمسيري چهار، گرمتر بود، بلكه شدت گرماي اين استان از استان‌هاي مناطق گرمسيري يك، دو و سه نيز بيشتر بوده است.

به عنوان مثال دماي هواي استان قم در يكي از اين روزها 44 درجه بود، در حالي كه دماي هواي شهرهايي كه در مناطق گرمسيري يك قرار دارند خنك‌تر از قم بوده است، يعني دماي هواي اهواز 40 درجه، بوشهر 31 درجه، بندرعباس 33 درجه، چابهار 30 درجه، كنارك 30 درجه، دوگنبدان 35 درجه، جيرفت 38 درجه، كهنوج 36 درجه نيك‌شهر 33 درجه و لار و لامرد 38 درجه بوده است.

در همين روز دماي هواي قم از دماي كليه شهرهايي كه در مناطق گرمسيري دو و سه قرار دارند نيز بيشتر بوده است.

در روز دوم نيز از بين شهرهايي كه در مناطق گرمسيري يك هستند، فقط دماي هواي اهواز و مهران تنها يك درجه گرمتر از هواي قم بوده است، يعني در آن روز دماي هواي قم 45 درجه و دماي هواي اين دو شهر 46 درجه بوده است. البته دماي هواي ساير شهرهاي مناطق گرمسيري يك چند درجه كمتر از هواي قم بوده است، يعني دماي هواي بوشهر 34 درجه، بندرعباس 33 درجه، چابهار 32 درجه، كنارك 33 درجه، دوگنبدان 41 درجه، جيرفت 44 درجه، كهنوج 43 درجه، نيك‌شهر 38 درجه و لار و لامرد 38 درجه بوده است.

از سويي ديگر بررسي وضعيت شهرهايي كه در جدول مناطق گرمسيري چهار در كنار قم قرار گرفته‌اند جاي تامل بيشتري دارد، يعني قرارگرفتن قم در كنار استان‌هاي سرسبزي همچون گيلان، مازندران و گلستان اين شائبه را به وجود مي‌آورد كه ممكن است قم از حالت گرمسيري خارج باشد در صورتي كه شدت گرماي هوا در قم براي هر زائري كه در ايام تابستان به اين شهر مقدس سفر مي‌كند طاقت‌فرساست.

جالب‌تر اينكه برخي از شهرهاي استان گلستان از جمله گنبد، كلاله، مينودشت و آق قلا كه در بررسي‌هاي انجام شده بيش از 10 درجه از هواي قم خنك‌تر هستند در رديف شهرهاي گرمسيري منطقه سه قرار گرفته‌اند و تعرفه برق مردم اين شهرها 9 برابر كمتر از قم است.

 

 

 

 

 

آيا در گذشته هم قم جزو مناطق گرمسيري محسوب مي‌شد؟

البته قرارگرفتن قم در رديف شهرهاي مناطق چهار گرمسيري دور از ذهن نيست، به خاطر اينكه قم در سال‌هاي گذشته حتي جزو استان‌هاي مناطق گرمسيري هم محسوب نمي‌شد و با پيگيري‌هاي انجام شده، قم را جزو اين منطقه محسوب كردند.

 

اين مشكل چگونه برطرف شد؟

به دنبال شکایات متعدد مردم قم در خصوص نحوه محاسبه نرخ برق در قم و اینکه چرا تعرقه مناطق گرمسیری برای قم محاسبه نمی‌شود، مکاتبات و پیگیری‌های متعدد و ملاقات‌هایی با وزیر نیرو صورت گرفت و اعتراض و گلایه مردم قم به مسئولان منعکس شد.

در همین راستا هیئت وزیران در روز 27 تیرماه سال 86 قم را مشمول استفاده از تعرفه منطقه گرمسیری 4 در ماه‌های تیر و مرداد با مصرف ماهیانه 500 کیلووات در ساعت اعلام كرد و برای شهریور ماه نیز 300 کیلو وات لحاظ شده است.

نحوه محاسبه هزينه برق در طول سال 200 کیلو وات تعیین شده است که بر اساس پیگیری‌های انجام شده در ماه‌های تیر و مرداد تا سقف 500 کیلووات و در شهریور ماه تا سقف 300 کیلووات محاسبه شده است.

با اين مصوبه هیئت وزيران، بیش از 75 درصد مردم قم که از لوازم برقی متعارف استفاده می‌کنند مشمول این تخفیف شده و این تغییر نرخ محاسبه در ماه‌های تیر و مرداد در قبوض برق اعمال شده است.

 

به غير از موارد مطرح شده، چه دلايل ديگري وجود دارد كه قم جزو مناطق گرمسيري بالا محسوب شود؟

در حال حاضر شرايط جوي و وضعيت آب و هوايي قم ايجاب مي‌كند كه تعرفه برق اين استان در رديف مناطق گرمسيري بالاتري قرار گيرد تا مردم اين استان شاهد قبض‌هاي سنگين برق مصرفي نباشند.

شدت گرماي هواي قم در تابستان به حدي است كه استفاده از كولرهاي آبي براي خنك‌كردن فضاي منازل مسكوني و ادارات جوابگوي نياز مردم نيست.

دماي هواي قم گاهي اوقات از دماي هواي شهرهاي استان خوزستان نيز فراتر مي‌رود و اين موضوع باعث شده است كولرهاي آبي براي خنك‌كردن منازل جوابگو نباشد و مردم به استفاده از كولرهاي گازي و وسايل خنك‌كننده متعدد در منازل روي آوردند و اين موضوع باعث افزايش سرسام‌آور بهاي برق مصرفي خانوارهاي قمي مي‌شود.

مصرف برق در ادارات قم نيز افزايش يافته است و ادارات به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران مجبور به استفاده از وسايل خنك‌كننده متعدد هستند، هر چند كه بايستي در صرفه‌جويي، الگوي مصرف سايرين باشند.

 

حاج آقاي بنايي تعدادي از كشاورزان قمي در واپسين روزهاي سال 89 به ديدار دكتر علي لاريجاني رفتند و درد دل‌هاي خودشان را با ايشان در ميان گذاشتند، شما از اين ديدار و آنچه كه ميان رئيس مجلس شوراي اسلامي و كشاورزان قمي گذشته، خبر داريد؟

بله. در جريان مشكلات كشاورزان قرار دارم. شاخص‌ترين درد دل‌هايي كه از سوي كشاورزان قمي مطرح شد، اثرات منفي هدفمندسازي يارانه‌ها در استان‌هاي كم باران و كويري نظير قم است كه 9 برابرشدن تعرفه برق موجب شده تا كشاورزان با فيش‌هاي غيرقابل پرداخت مواجه شوند و در صورت اصرار دولت بر دريافت آن، كشاورزان عطاي كشاورزي را به لقايش مي‌بخشند! خطري كه شغل سالم كشاورزان را در درجه اول و امنيت غذايي را در درجه بعد تهديد مي‌كند.

با توجه به عدم بهره‌مندي كشاورزان از حقابه‌هاي رودخانه‌ها، تامين آب براي اراضي كشاورزي جز از طريق استخراج مستمر آب از منابع زيرزميني ميسر نيست و اين امر نيز مستلزم كاربرد زياد برق با قيمت‌هاي منطقي و توجيه‌پذير براي كشاورزان استان است. اين نكته هم بايد مدنظر قرار گيرد كه كشاورزان نمي‌توانند به دليل مصرف مداوم برق، ساعات كم بار، ميان بار و پر بار را مديريت كنند.

البته يكي از كشاورزان افزايش هزينه‌ها را به صورت ريز محاسبه كرده بود و از نظر او ما‌به‌التفاوت 9 برابرشدن نرخ برق براي كشاورزان با احتساب 12 ميليون تومان وجه براي يك چاه عميق و 3 ميليون تومان ما به التفاوت گازوئيل براي يك دستگاه كشت كار چاه و حدود 2.5 ميليون تومان مصرف بنزين اتومبيل در طول يك سال براي مديريت هر حلقه چاه، در مجموع 17.5 ميليون تومان تمام مي‌شود كه پرداخت اين هزينه‌ها براي يك كشاورز ساكن در مناطق كويري مقدور نيست.

 

 

 

جنابعالي در اين زمينه براي كشاورزان قمي چه كاري انجام داده‌ايد؟

در اين رابطه نامه‌اي به خلیلیان وزیر کشاورزی ارسال و اعلام كردم كه بهای برق مصرفی در بخش کشاورزی قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس هر کیلووات ساعت 13.3 ریال محاسبه می‌شده ولي این نرخ بعد از اجرای قانون به 115 ریال افزایش یافته است كه رشدی نزدیک به 900 درصد را شامل مي‌شود. تأثیر این افزایش در بخش مرغداری، دامداری و گلخانه‌ای به مراتب سنگین‌تر است.

يعني حالا که طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا شده است و قیمت قبوض برق به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود، دولت باید قم را از مناطق گرمسیر محاسبه کند چراكه اگر کشاورزان بخواهند در ساعات اوج مصرف هم موتور چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند باز هم متضرر خواهند شد و دولت باید برای این کشاورزان مناطق گرمسیری شرایط خاص جوی را اعمال کند. بنابراين استان قم بايد در رديف استان‌هاي گرمسير بالا قرار گيرد.

 

فكر مي‌كنيد تذكر شما به رئيس جمهور اين مشكل مردم قم را برطرف كند؟

وظيفه ما رسيدگي به امور مردم است و در جايي كه نياز باشد تذكر مي‌دهيم. ما تمام تلاش و همت خودمان را به كار مي‌بنديم تا اين مشكل برطرف شود. اميدواريم دولت به اين موضوع رسيدگي كند تا مردم قم در پرداخت بهاي برق مصرفي خود دچار مشكل نشوند.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM