شنبه, 12 خرداد 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

مهم‌ترین مانع در تحقق جهاد اقتصادی عدم اجرای قانون است

jahade_eghtesadiقم - خبرگزاری مهر: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مانع در تحقق جهاد اقتصادی را عدم اجرای قانون عنوان کرد و بیان داشت: شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم انگیزه اشتغال و کسب درآمد را ضعیف کرد.

حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با مهر، نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری را بر پایه یک نیاز ضروری و قطعی ملی دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد مبنای آن آماده ساختن و ایجاد انگیزه و نشاط برای دستیابی به سند چشم انداز 20 ساله نظام است و بالتبع راه وصول به این جایگاه دست یافتن به رشد اقتصادی هفت درصد و گذر از تولید و اشتغال ملی و واقعی است.

وی اظهار داشت: البته برای تبیین جهاد اقتصادی ابتدا باید جایگاه مفهومی و نظری مسئله جهاد اقتصادی و ضرورت اعلان آن، مورد بحث و گفتگو قرار گیرد و سپس به بحث اقتضائات و لوازم تحقق و موانع تحقق جهاد اقتصادی پرداخت و در نهایت راهکارهای اجرایی ساختن این جهاد را در کشور جمع بندی و پیشنهاد کرد.

بنایی یادآور شد: ولی متأسفانه باید گفت هم اکنون تقریباً شش ماهه اول رو به پایان است و نه نتها هیچ‌گونه تصمیم جدی برای عملی ساختن این ایده، عملیاتی نشده است، بلکه با طرح زود هنگام مسئله ادغام وزارتخانه‌ها شوک سنگینی به وزارتخانه‌ها وارد شد که تبعات آن دامنه دار خواهد بود.

تاکید بر رسیدن به یک تعریف مشترک ملی از مسئله جهاد اقتصادی

وی در ادامه با اشاره به الزامات جهاد اقتصادی، بر رسیدن به یک تعریف مشترک ملی از مسئله جهاد اقتصادی تاکید کرد و افزود: تا ابعاد این مسئله شکافته نشود و ضرورت اجرای آن برای مردم و مسئولان محسوس نگردد تغییری حاصل نخواهد شد، کما اینکه تا به حال صورت مسئله فرقی نکرده است، جز در چند مورد جزئی که آن هم بیشتر جنبه شعاری و تبلیغاتی دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از تفاهم در رسیدن به مفهوم واحد از مسئله جهاد اقتصادی، نوبت به برنامه ریزی و فرهنگ سازی و ترویج اجرای جهاد اقتصادی می رسد.

وی تاکید کرد: باید با یک سری برنامه‌های ترویجی و تبلیغی صحیح کشور را به سمت تولید و اشتغال مولد و پایدار سوق بدهیم و همه مردم احساس کنند که تنها راه ساختن ایران و آبادانی کشور و رفاه نسبی، مشارکت در یک فعالیت اقتصادی ملی است.

باید جامعه را از انفعال و روزمرگی خارج کرد

بنایی با بیان این که باید برای مردم تبیین کنیم که رسیدن به جهاد اقتصادی و دستیابی به رشد هفت درصد در اقتصاد با تنبلی و سستی و انفعال سازگار نیست، یادآور شد: باید جامعه را برای کار با نشاط و خلاق آماده و از انفعال و روزمرگی خارج کرد و برای رسیدن به آینده روشن و امید بخش، بسترهای لازم را فراهم آورد.

وی با تاکید بر این که فهم مشترک و ایجاد انگیزه و روحیه خلاق، امکان اجرای عملی این ایده را فراهم می سازد، افزود: و آن عبارت از عزم ملی برای مشارکت و تعاون اخلاقی و فرهنگی برای محقق ساختن جهاد اقتصادی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این فرض کارشکنی ها، بداخلاقی ها، بهانه جویی ها و اشکال تراشی ها جای خود را به تعاون و همدلی و هم­افزایی ملی خواهد داد تا با نگاه به افق روشن آینده، موانع پیش رو را ندیده بگیریم.

باید زمینه مشارکت مردم در پروژه های بزرگ اقتصادی فراهم شود

وی همچنین داشتن برنامه جامع و مدون برای تمام مراحل جهاد اقتصادی با استفاده از دیدگاه کارشناسان امین و توانا و مدیران خلاق، خبره و کارآزموده در زمینه اقتصاد را از دیگر الزامات جهاد اقتصادی برشمرد و افزود: همچنین مشکلات موجود اقتصادی کشور باید ریشه یابی، نیازها و مشکلات کشور خصوصاً در اجرای اصل 44 قانون اساسی اولویت بندی و برای مشارکت مردم در پروژه­­های بزرگ اقتصادی بسترسازی شود.

بنایی در بخش دیگری از سخنان خود به موانع تحقق جهاد اقتصادی اشاره و تصریح کرد: تمام آنچه که به عنوان الزامات مطرح شد در صورت عدم توجه به ضد خودش بدل می­شود و نتیجه عکس خواهد داد و علاوه بر آن توجه به چند نکته دیگر نیز ضروری است.

مهم­ترین مانع در تحقق جهاد اقتصادی عدم اجرای قانون است

وی یکی از مهم­ترین موانع تحقق جهاد اقتصادی را عدم توجه به قانون و یا عدم اجرای آن عنوان کرد و افزود: اجرای قانون هر مقدار هم که ناقص باشد، باز بهتر از دور زدن و عدم اجرای آن است، لذا مهم­ترین مانع در تحقق جهاد اقتصادی عدم اجرای قانون است.

شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم انگیزه اشتغال و کسب درآمد را ضعیف کرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید این حقیقت تلخ را هر چند به طور نسبی پذیرفت که شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم و پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار، روحیه امدادی را در کشور تقویت و انگیزه اشتغال و کسب درآمد را ضعیف کرد، اظهار داشت: فراگیر شدن این روحیه علاوه بر آسیب­های پنهان موجب وادادگی و خمودی بیشتر و بی انگیزه شدن مردم جهت ایفای نقش مثبت در اقتصاد و تولید ملی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: وجود برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر نیز مانع اجرای صحیح و سریع ایده جهاد اقتصادی می­باشد که البته مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیسیون خاصی به این مهم پرداخته است.

عدم اصلاح قیمت ارز در اقتصاد ایران مانعی بر سر راه جهاد اقتصادی

بنایی عدم اصلاح قیمت ارز در اقتصاد ایران، به طوری که تمام درآمدها از محل فروش نفت تأمین می­شود را از دیگر موانع بر سر راه جهاد اقتصادی دانست و بیان داشت: نرخ ارز تابعی از سیاست­های دولت جهت تأمین مخارج و پوشش کسری بودجه انبساطی دولت است و لذا این کار به نفع واردات کالاهای خارجی و به ضرر تولید کنندگان داخلی می­باشد، بنابراین باید رابطه معکوس شود تا جهاد اقتصادی تحقق یابد.

خبرگزاری مهر (لینک اصلی)
تابناک (لینک اصلی)
دوشنبه 14 شهریور 1390

 

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM