جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

آزادی در انتخاب و حق رأی و مشارکت در فرایند تصمیم گیری سیاسی از حقوق افراد جامعه است

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/14/13931014000390_PhotoA.jpgمعاون سایسی امنیتی استاندار قم گفت:  آزادی در انتخاب و حق رأی و مشارکت در فرایند تصمیم گیری سیاسی از حقوق افراد جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی بنایی در کارگاه آموزشی حقوق بشر اسلامی و وظایف شهروندی که در تالار معصومیه قم برگزار شد اظهار داشت: پیوند و ارتباط امنیت با حقوق شهروندی و حقوق رشد به عنوان یک مقدمه ضروری و لاینفک به شمار می آید و در هر جامعه ای به هر میزان که امنیت و آرامش وجود داشته باشد، به همان نسبت جامعه از حفظ حقوق بشری برخوردار است، بنابراین وجود امنیت به عنوان زیرساخت هر جامعه مطرح است.
وی با اشار به اینکه کرامت انسانی به دو نوع ذاتی و اکتسابی تقسیم پذیر است اظهار داشت: حقوق بشر از نوع ذاتی و حقوق شهروندی از نوع اکتسابی به شمار می رود.
حجت الاسلام بنایی با بیان اینکه انسان به خاطر کرامت ذاتی خود بر سایر موجودات جهان برتری یافته است ابراز داشت: از دیدگاه اسلام انسان هم در حیات فردی و هم در حیات اجتماعی خود از کرامت برخوردار است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم ابعاد نظری کرامت انسانی را به عنوان یکی از محوری ترین مبانی حوق بشر و شهروندی مورد توجه قرار داد و گفت: حقوق بشر فارغ از همه تفاوت ها برای همه انسان ها یکسان است اما در عرضه حقوق شهروندی تنوع حقوقی و نسبیت بین جوامع و اقتضائات فکری، فرهنگی و دینی هر جامعه و نوع نگرش به سعادت شهروندان امری کاملاً عینی است.
وی ادامه داد: حقوق بشر از جمله حقوقی است که نوع بشر به لحاظ انسان بودن از آن برخوردار است و حقوق شهروندی نیز در عرصه اجتماع معین و بر اساس صلاحیت های هر یک از شهروندان و مسئولیت پذیری آنها در قبال جامعه به صورت قانونی معین می گردد.
نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کرامت قدر جامع حقوق بشر و حقوق شهروندی است چون موضوع هر دو انسان است و انسان نیز سرور کائنات محسوب می گردد.
وی ابراز داشت: در هیچ یک از ادیان الهی به اندازه اسلام نسبت به حقوق بشر و شهروندی تأکید نشده است و سیره نظری، عملی، فردی و اجتماعی پیشوایان ما نیز گواه این مطلب است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با بیان اینکه این دو حق از مصادیق امر به معروف و بی توجهی به آن از مصادیق منکر است، گفت: ترویج صحیح این دو جزء تعظیم شعائر الهی به شمار می آید.
حجت الاسلام دکتر بنایی تصریح کرد: کرامت ذاتی مبنای حقوق بشر و کرامت اکتسابی یا ارزشی عمدتاً مبنای حقوق شهروندی محسوب می شود.
وی در ادامه با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه روح آزادی و حریت در تمام دستورات اسلام به چشم می خورد، تأکید کرد: آزادی در انتخاب و حق رأی و مشارکت در فرایند تصمیم گیری سیاسی و حاکمیتی که همان اصل 56 قانون اساسی است بسیار حائز اهمیت است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در رابطه با رعایت حق تدین اظهار داشت: دینداری از ضروریات حیات انسان بوده و حق فطری بشر است زیرا انسان ذاتاً و فطرتاً خداخواه و خداجوست.
وی گفت: باید بدون واهمه و با هجوم بر افکار منحط لیبرالیستی، حقانیت مکتب اسلام و سیره معصومین را در معرض دید همگان قرار داد و مراقب توطئه های جدید اروپاو استکبار در ایران در رابطه با حقوق بشر بود.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM