جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

مصاحبه/خانه نشینی 11 روزه رئیس جمهور تمرد از رهبر معظم انقلاب بود

ahmadi nejadروز چهارشنبه طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شد. پس از سخنان رئیس جمهور 10 تذکر نسبت به این سخنان ایراد شد. اگر این را بگذارید کنار، واکنش هایی که نمایندگان حین سخنان رئیس جمهور داشتند به نظر می رسد بر خلاف نظر رئیس جمهور، نمره احمدی نژاد خیلی کمتر از 20 است. حجت الاسلامو المسلمین بنایی یکی از منتقدین جدی رئیس جمهور در این باره است. وی در گفتگو با خبرنگار 19 دی عنوان کرد که سخنان رئیس جمهور در شأن نفر دوم مملکت نبود. وی همچنین گفت که خانه نشینی 11 روزه رئی جمهور تمرد از رهبر معظم انقلاب بوده است.

درباره پاسخ های رئیس جمهور در جلسه طرح سئوال از احمدی نژاد، گفتگویی با حجت الاسلام بنایی کرده ایم که در ادامه آن را بخوانید:

آقای بنایی پس از یکسال کش و قوس بالاخره طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شد. ارزیابی شما از این جلسه و پاسخ های رئیس جمهور چیست؟

آنچه که در مجلس اتفاق افتاد، اتفاق عجیبی بود. من احساس می کنم اگر مردم سخنان رئیس جمهور را ببینند خیلی مسائل در تراز مدیریت ملی کشور مشخص می شود. پاسخ های رئیس جمهور، پاسخ های شخصی که در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران باشد، نبود. اولاً رئیس جمهور به درستی به سؤالات پاسخ ندادند و ثانیاً پاسخ هایی که داده شد به هیچ وجه اغنا کننده نبود. من معتقدم اگر خود رئیس جمهور هم یکبار دیگر به پاسخ های خود گوش کند از بسیاری از قسمت های آن پشیمان خواهد شد. ضمن اینکه این پاسخ ها که به شکل مستقیم از رادیو پخش شد و مردم به طور مستقیم آن را پیگیری می کردند و نمایندگان هم طبق وظیفه قانونی خود آن را تهیه کرده بودند، به بیچ وجه برای هیچ کسی قابل پذیرش نبود. من گمان می کنم حتی دوستان رئیس جمهور هم نتوانستند دفاعی از این سخنان داشته باشند. به نظر ما در شأن رئیس جمهور نبود که اینگونه سخن بگوید.

به نظر شما مردم و افکار عمومی با پاسخ های رئیس جمهور قانع شدند؟

به نظر من مردم خودشان باید درباره سخنان رئیس جمهور قضاوت کنند. مردم وقتی اسن سخنان را بشنودند چه فکری درباره طرز اداره کشور خواهند داشت؟ مردم پیش خود فکر خواهند کرد که آیا طرز اداره کشور هم همین گونه با خنده و شوخی خواهد بود؟ مملکت داری نیازمند تدبر و تعقل است و نباید با خنده و شوخی با مسائل برخورد کرد. در این میان مهم است که افکار عمومی در این باره قانع بشود.

بحث برکناری تعجب بر انگیز متکی در سفر دیپلماتیک یکی از موضوعات سؤال کنندگان بود. جواب ایشان را قانع کنند می دانید؟

ایشان در بحث برکناری متکی وزیر امور خارجه گفت که مگر من به او مأموریت سنگال دادم؟ وقتی عزل شده اند مأموریت چه معنایی دارد؟ من می خواهم بگویم چه کسی می پذیرد که وزیر امور خارجه به طور خودسرانه و بدون هماهنگی با رئیس جمهور به مأموریت برود.

در مورد خانه نشینی چه طور؟

در مورد خانه نشینی 11 روزه رئیس جمهور حتی دوستان آقای احمدی نژاد نیز اذعان دارند که این موضوع تمرد از فرمان رهبر معظم انقلاب بود. اما شما ببینید که رئیس جمهور در این باره چه پاسخی دادند.

چه نکات دیگری در سخنان رئیس جمهور بود که قابل پذیرش نبود؟

مسئله مهم دیگری که رئیس جمهور پاسخ قابل قبولی درباره آن داشت مسائل فرهنگی و مسئله حجاب و عفاف بود. ایشان امر به معروف و نهی از منکر را با شوخی مطرح کردند. این غیر قابل قبول است. اینها احکام الهی است و نمی شود از کنار احکام خداوند با شوخی و خنده گذشت. جدای از این مسائل، بحث اشتغال مطرح شد. مردم می بینند که سرمایه های کشور در نقاط مختلف مصرف می شود اما همچنان بیکاری موج می زند. آن وقت رئیس جمهور وعده 2 میلیون و پانصد هزار شغل را هم داده اند؛ بالاخره مردم باید چه چیز را باور کنند. برخی مطرح کردند که این سؤال از رئیس جمهور ضمانت اجرایی ندارد. به نظر می رسد آئین نامه باید اصلاح شود.

به نظر شما در مجموع آنچه در مجلس روی داد چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت؟

من احساس می کنم آنچه در مجلس شورت گرفت برای فضای کشور بسیار مفید بود و برای مردم بسیاری از مطالب مشخص شد. مردم خواهند فهمید که وقتی فردی در مقام پاسخگویی در مقابل نمایندگان مردم و از تریبون مجلس شورای اسلامی و همچنین در مقابل رسانه ها و افکار عمومی اینگونه لودگی می کند در مقام اجرا که این نظارت وجود ندارد چگونه خواهد بود؟ رئیس جمهور از الفاظی در تریبون مجلس استفده کرد که در شأن شهروندان عادی هم نبود. اگر نماینده ای چنین الفاظی نظیر کف خیابان، نوکر همه شما هستم و گردن من از مو باریک تره را از تریبون مجلس به کار ببرد همه از او انتقاد خواهند کرد چه برسد به رئیس جمهور کشور که نماد و نماینده یک ملت است.

 

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM