جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

نطق پيش از دستور حجة الاسلام و المسلمين علي بنايي ( 20 دی 1383 )

بسم الله الرحمن الرحيم

«و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم»

سلام به پيشگاه مقدس حضرت ولى الله الاعظم (عج) ‌و درود به روح قدسى بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران و گرامى باد ياد و خاطره شهداى 19 دى ماه 1356 قم؛ شهيدان: انصاري، ‌رضايي، همراهي، شريفى و ناصرى كه با نثار خون خويش درراه دفاع از احكام اسلام و مرجعيت شيعه، همراه ساير اقشار شريف و انقلابى قم، تحت رهبرى مراجع عظام تقليد و جامعه مدرسين حوزه علميه قم، نهضتى را پايه‌گذارى كردند كه پيروزى انقلاب اسلامى در 22 بهمن يكى از جلوه هاى آن به شمار مى آيد. امام راحل در بزرگداشت اين روز فرمود:

«سلام بر يوم الله 19 دى ،‌سلام بر قم قهرمان و درود بر شهيدان تاريخ ساز 19 دي»

با سپاس و تشكر از محضر مقام معظم رهبرى كه روز گذشته، همانند سال‌هاى پيش، بار ديگر مردم قم را مورد مهر و عنايت خويش قرار دادند و در جمع پر شور مردم و مسئولان استان قم، حادثه 19 دى ماه را ناشى از همت بلند و شوق برخاسته از ايمان مردم قم دانسته و فرمودند:

19 دى يكى از مقاطع مهم تاريخ سياسى ملت ما است و قهرمان اين حادثه هم مردم قم هستند؛ اعم از جوانان پرشور و مردم مؤمن در آن شهر و حوزه علميه...

و در پايان همگان را به تلاش و مجاهدت براى حفظ و گسترش مفاهيم اين حادثه بزرگ سفارش نمودند.

برادران و خواهران :‌

اكنون كه پس از 25 سال نسيم اصول‌گرايى آفاق كشور را پوشش داده و موج اميد را در دل‌ها زنده ساخته ، اين سوال مطرح است كه تفاوت عصر اصول‌گرايى با ديگر دوره هاى تاريخ انقلاب اسلامى چيست؟

مهم‌ترين ضرورت امروز مجلس هفتم و جريان اصول گرا، تبيين و تفسير مقوله اصول گرايى و سپس حفظ و ارتقاى ‌اين سرمايه و اعتماد اجتماعى است.

اگر بخواهيم پايگاه اجتماعى اصول گرايان از آفت انحراف و مصادره نامحرمان مصون بماند، بايستى به عنوان يك واجب فوري، ضوابط و شرايط اصول‌گرايى تدوين گردد تا به سرنوشت ساير جريانات سياسى كشور دچار نشود.

اصول‌گرايى يعنى : ‌بازگشت به گفتمان اصيل انقلاب اسلامي، اسلام‌ گرايي، ‌عدالت‌خواهي،‌حفظ وحدت، تاكيد بر تحقق شعارهاى «استقلال ، ‌آزادي، جمهورى اسلامي»، تعميق مردم سالارى ديني، مبارزه با فقرو فساد و تبعيض، مقابله با انحرافات عقيدتى و جناحى و باندي، پرهيز از تجمل و مردم گريزي، ‌توسعه اشتغال ، محروميت زدايى و مبارزه با تورم و گرانى و اعتياد از يك سو ، و پيشبرد نهضت خدمت رسانى و جنبش نرم افزارى و توليد علم و پاسخگويى و نظارت همه جانبه به منظور ارتقاى كارآمدى نظام از سوى ديگر.

اما آسيب شناسى آن، به تعبير نهج البلاغه، دورى از وادى غرور و غفلت، ‌جمود و تحجر و بدسليقگي، باج خواهى و باج دهى ، مماشات و سازشكارى ، راحت‌طلبي، زراندوزى و دنياطلبي، سطحى نگرى و شعارگرايى مى باشد.

و در يك كلام يگانه راه پيروزى جريان اصول‌گرا ، به كارگيرى عقل وتدبير است كه پيامبر(ص) فرمود:
«ما اخاف على امتى الفقر و لكن اخاف عليهم سوء التدبير».

و امير المؤمنين (ع) فرمود:
«‌من ساء تدبيره تعجل تدميره».

نتيجه آن كه جريان اصول‌گرا و مجلس هفتم كه بهترين فصل خدمت رسانى و كارآمد ساختن نظام اسلامى را در اختيار دارد ، براى پرهيز از انحراف و گرفتارى در دام بى سرانجام روزمره ‌گي، بايستى فرمان هاى امير المؤمنين(ع) در نهج‌البلاغه و خط مشى امام راحل را به عنوان عالى ترين نماد اصول‌گرايي، و مطالبات و رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقليد را راهنماى عمل خويش قرار دهد.

در خصوص انتخابات رياست جمهورى

كه استراتژى حضور حداكثرى مردم مورد نظر است، اشاره به اين نكات ضرورى است:

1. اصول گرايان ضمن حفظ وحدت، با تمام مشرب ها و سليقه ها در مورد كانديداى منتخب اجماع خواهند نمود و نهمين انتخابات رياست جمهورى را به فضل الهى به برگ زرين مشاركت حداكثرى مردم مزين خواهند ساخت.

2. اصول گرايان براى معرفى و تبليغ شخصيت مورد نظر فقط از روش هاى ايجابى بهره جسته و از برخوردهاى سلبى و منفى دورى خواهند گزيد، و از فضاسازى هاى كاذب و توسل به شيوه‌هاى غير مشروع و غير منطقى اجتناب خواهند نمود.

3. اصول گرايان با عنايت به جايگاه آيت الله هاشمى رفسنجانى در انقلاب اسلامى ايشان را براى هميشه گرامى داشته و اجازه تخريب و يا مصادره اين شخصيت فرزانه را به كسى نخواهند داد و با سعه صدر و حسن تدبير از ريزش نيروهاى اصيل انقلاب اسلامى جلوگيرى خواهند كرد.

استان قم ومشكلات آن:

قم ، آشيانه اهل بيت (ع) ، ام القراى جهان تشيع ، مركز فقه اسلام، و تربيت فقيهان ، و قطب انتشار علوم آل محمد (صلوات الله عليهم اجمعين) ، امروز در وضعيتى قرار دارد كه برخى از همكاران محترم مرتب مى پرسند: ما براى پيشرفت قم چه مى توانيم انجام بدهيم؟

قم، امروز از زيرساخت هاى اوليه محروم است و هر چه مراجع عظام تقليد تذكر و هشدار داده و كمبودها و نارسايي‌ها را گوشزد و چاره‌جويى مى نمايند ، متاسفانه تمام فرياد ها در پيچ و خم وزارت خانه ها به فراموشى سپرده مي‌شود.

قم، قبل از پيروزى انقلاب اسلامى از خدمات مناسب محروم بود و پس از پيروزى انقلاب اسلامى شاخصه‌هاى رشد و توسعه آن ضعيف است و حتى در برخى موارد احساس مى شود كه اين فراموشى عامدانه باشد .

در سند «ضوابط ملى آمايش سرزمين» كه در 6/8/83 به تصويب هيات وزيران رسيده است، بدون در نظر گرفتن استان شدن قم و با غفلت و بى توجهى از ظرفيت هاى ملى و فراملى قم ، هيچ‌گونه نقشى براى «پايگاه اسلام و انقلاب» در نظر گرفته نشده است.

اينك مهم ترين مشكلات استان قم:

1. تامين آب آشاميدنى مهم‌ترين خواسته مردم قم است. مردم انتظار دارند طرح احداث تونل اصلى انتقال آب و احداث سد «كوچري» و احداث خط فولادى جهت انتقال آب به تصفيه خانه به صورت همزمان اجرا شود.

2. با توجه به اينكه قم يكى از مناطق نفت خيز كشور است و هم اكنون از منطقه سراجه و البرز قم بهره بردارى مى شود، مردم انتظار دارند احداث مجتمع پتروشيمى و اختصاص بخشى از درآمدها جهت توسعه استان در دستور كار وزارت نفت قرار گيرد.

3. اجراى طرح‌هاى عمرانى مسجد مقدس جمكران در رديف بودجه ملى لحاظ شود.

4. اتصال منطقه ويژه اقتصادى سلفچگان به راه آهن سراسرى و تامين ساير نيازمندي‌هاى ضرورى آن.

5. تسريع در اجراى پيشنهادهاى هيات ويژه اعزامى رئيس جمهور محترم كه به عنوان مشكلات حاد شهر مورد بررسى قرار گرفته است؛ از جمله :

الف) ادامه عمليات پروژه حرم تا جمكران

ب) ادامه طرح خيابان عمار ياسر

ج) مطالعه و تهيه طرح قطار شهري

د) انجام مطالعات و تهيه طرح جمع آورى و دفع آب‌هاى سطحي

هـ) احياى بافت هاى فرسوده شهري

6. توجه خاص به تامين آب شرب و خشكسالى روستاها و رسيدگى به مشكلات وام كشاورزان و دامداران و استمهال آن .

7. با توجه به اهميت جنبش نرم افزارى و وجود ده ها پايگاه اطلاع‌ رسانى و بيش از 200 مركز پژوهشى در حوزه علوم انسانى و اسلامى كه بزرگترين مركز توليد محتوايى در بين كشورهاى اسلامى به شمار مي‌آيد، ايجاد "Data Center"( ديتا سنتر ) در قم ضرورى است.

8. مردم از مديريت در سطوح مختلف استان انتظار كارو تلاش و كارآمدى بيشتر دارند. وجود پست هاى خالى و بعضاً ناكارآمد موجب تضييع حقوق شهروندى مردم است.

9. ورزش قم به دليل ظرفيت و توانايى هاى ورزشكاران جهت حضور در مسابقات بين المللى نيازمند حمايت جدى مسئولان در رشته هاى مختلف است.

در پايان از وزير محترم مسكن و شهرسازى به دليل پيگيرى ساخت و اجراى صحن جديد و ملحقات حرم مطهر و اجراى پروژه‌هاى بازسازى و احياى بافت‌هاى فرسوده شهر قم تشكر مي‌كنيم. و از خداوند قادر متعال حسن عاقبت و دوام اخلاص و عمل به تكليف را براى خود و همكاران محترم مسئلت دارم.

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM