Logo

پیوستگی روحانیون مجلس با حوزه‌های علمیه امری مسلم و ضروری است

دوشنبه , 16 اسفند 1389 , 00:00
007.jpgعضو فراکسیون روحانیون مجلس سفر اعضای کمیسیون متبوعش به قم را در راستای بهره‌مندی از دیدگاه‌های مراجع عظام عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: پیوستگی و ارتباط روحانیون مجلس با حوزه‌های علمیه یک اصل مسلم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت(www.icana.ir)،" علی بنایی" در مصاحبه با هفته نامه 19 دی قم به بیان مطالبی در خصوص سفر فراکسیون روحانیون مجلس به قم  پرداخته است. نماینده قم این سفر را، که سومین سفر اعضای فراکسیون روحانیون مجلس به قم  بود را  در راستای بهره‌مندی از دیدگاه‌های مراجع عظام، علم و تعامل سازنده با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرده و پیوستگی و ارتباط روحانیون مجلس شورای اسلامی با حوزه‌های علمیه را یک اصل مسلم و ضروری دانسته است.

متن مصاحبه هفته‌نامه "19 دی" قم با "علی بنائی"  را در زیر بخوانید:

ضرورت سفر مجمع اعضای فراکسیون روحانیون به قم چه بود؟

اعضای فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، برای سومین بار در راستای بهرهمندی از دیدگاههای مراجع عظام، علم و بزرگان و تعامل سازنده با جامعه مدرسین حوزه، به قم سفر میکنند، زیرا پیوستگی و ارتباط روحانیون مجلس شورای اسلامی با حوزههای علمیه یک اصل مسلم و ضروری است. بر این اساس نمایندگان روحانی مجلس، دیدار با مراجع عظام تقلید، علما، بزرگان و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه را یک نیاز دانسته و در فرصتهای مناسب ملاقاتهایی ترتیب داده میشود.

نمایندگان مجلس کاملاً از این سفرها استقبال میکنند، این سفرها نشان میدهد قم دارای ظرفیت بسیار بالایی است که باید این ظرفیت حفظ شود.

قطعاً این سفرها اثر مناسب خود را بر فضای سیاسی مجلس میگذارد؛ چراکه دیدگاههای مراجع و بزرگان، اعتدالی و بیشتر به دنبال کارآمدی نظام و کشور هستند؛ بنابراین تعامل با آنها بسیار سازنده و مؤثر است که اعضای فراکسیون روحانی مجلس با هدف ارائه گزارش اقدامات خود و رهنمود گرفتن با مراجع تقلید در قم دیدار میکنند.

 اعضای فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با هدف بهرهگیری از رهنمودهای مراجع تقلید و ارائه گزارش اقدامات خود در مجلس به قم سفر کردند. این فراکسیون اردیبهشتماه امسال هم دیداری با مراجع تقلید داشتند و در جریان دغدغههای آنان به ویژه در مسائل فرهنگی قرارگرفتند و دیدارهای امروز نیز در راستای همان دیدارهای سالانه صورت گرفته است.

در این سفر چه برنامهای داشتید؟

روحانیون مجلس در بدو سفر به قم، با آیتالله مکارم شیرازی دیدار کردند و پس از آن به دیدار آیتالله جوادی آملی رفتند.

اعضای این فراکسیون نیز در ادامه برنامههای خود با حضرات آیات صافی گلپایگانی، نوری همدانی و سبحانی دیدار و گفتوگو کردند. در این ملاقاتها مسائلی که نیاز است، مطرح شد و تعامل و گفت وگویی میان طرفین صورت میگرفت تا ارتباط حوزه با مجلس شورای اسلامی همچنان مستحکم و مستمر باقی بماند.

 روحانیون مجلس با مراجع معظم تقلید دیدار کردند که گرچه کمیسیونهای مجلس این روزها در زمینه بودجه بسیار فعال بوده و روزهای شلوغی را پشت سر میگذارند، اما برنامه ریزیها لازم برای این سفر صورت گرفته و دیدارهایی با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و... هماهنگ شده است.

این سفرها در گذشته چه دستاوردی داشته است؟

دستاوردهای سفرهای گذشته این فراکسیون به قم پر ثمر و مفید بود.

در سفرهای گذشته ارتباط و تعامل فکری خوبی بین حوزه علمیه قم و نمایندگان روحانی مجلس بهوجود آمد و مجلس از نظرات علمای قم و دیدگاههای ارزشمند آنها باخبرگردید و این نظرات را در تصمیمگیریهای خود لحاظ نمود. در سفرهای گذشته مسائلی همچون مسئله عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و راهکارهای آن از دیدگاه مراجع و علما بررسی شد. دیدار با مقام معظم رهبری نیز از برنامههای نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون روحانیون در راستای استفاده از نظرات و رهنمودهای رهبری ومراجع عظام تقلید میباشد.

بنابراین دیدگاههای حوزه برای مجلس مهم است؟

صدرصد. مجلسیها نگاه شان به حوزه علمیه قم است و نظرات علمای قم را همواره در مسائل مختلف جویا میشوند، به عنوان مثال برای بحث معرفی وزرای دولت دهم نمایندگان به شدت به دنبال نظرات مراجع بودند تا دیدگاههای آنها را اخذ کنند.

 شما جریان های اخیر را چگونه ارزیابی میکنید؟

 نمیتوانیم جریان‌های نفوذی یا مرموزی که برای مصادره انقلاب اسلامی و ایجاد چالش فعالیت میکنند را نادیده بگیریم، بلکه باید در مقابل جریان‌های معارض انقلاب که در لباسها و ایسمهای مختلف کار میکنند، هوشیار باشیم.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت بصیرت افزایی، بصیرت متعلق به گذشته نیست بلکه ما باید سرگذشت گذشتگان را ببینیم و عبرت بگیریم. باید همیشه نسبت به افرادی که در کشور به نوعی خدمت میکنند هوشیار و بصیر باشیم چراکه یک لحظه غفلت از افرادی که دل در گرو انقلاب ندارند خسارت بار خواهدبود.

متأسفانه برخی جریان‌ها که در پی برقراری ارتباطات ناصحیح هستند، میخواهند قم را مخدوش کنند. امروز قم با توجه به جایگاهی که دارد مورد طمع خیلی از افراد و جریان‌هاست. نگه داشتن قم در مسیر ولایت مهم ترین رسالت ماست و ما به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری باید در این مسئله پیشقدم و پیشتاز باشیم.

نگاه استانی

جایگاه استان قم را در این میان چگونه میبینید؟

 قم محور انقلاب اسلامی است، اینکه مقام معظم رهبری به مدت 10 روز در این شهر مقدس حضور داشتند، این اقدام ارزنده دارای پیامهایی است که باید جایگاه قم را درک کنیم. قم به تعبیر مقام معظم رهبری یک شهر بینالمللی است و باید هرچه میتوانیم تلاش کنیم تا این شهر را به جایگاه اصلیاش برسانیم. قم باید مرکز نشر علم و نماد علوم دینی باشد و برای رسیدن به این چشمانداز مهم نیاز به فراهم کردن بسترهایی داریم که در این مسیر نباید سیاسی کاری شود.

هرگونه فعالیت‌های سیاسی که به جایگاه و چشمانداز قم لطمه واردکند، مضموم است و اگر بخواهیم قم را به جایگاه والای خود برسانیم وقت ما بسیار کم است و باید توجه داشت که به هیچ وجه نباید وقتمان را صرف بگومگوهای سیاسی و کارهای دسته چندم کنیم. در یکی دو سال اخیر تعدادی از جوانان متعهد قم دست به دست هم دادند و شور و نشاطی در این شهر ایجاد کردند و این نشان میدهد که با همدلی بیشتر میتوان کارهای بزرگی را انجام داد و اگر وقتمان را صرف اختلافات و درگیری‌های بیهوده کنیم وقتمان هدر میرود. قم دارای جایگاه والایی است و باید از طریق پیگیری‌های مستمر و جدیت به حق خودش برسد.

 مراجع بزرگوار بر گردن ما حق دارند و آنها ما را از پاسخگویی به خیلی از کارها که در شأن نظام نیست نهی کردند تا بتوانیم مطالبات قم را به خوبی پیگیری کنیم. مقام معظم رهبری در سفری که به قم داشتند به وجود اختلاف در قم اشاره کردند و کوچکترین اختلاف در این شهر را مناسب ندانستند، از این رو ما باید با تأسی به فرمایشات مقام معظم رهبری با کمال همدلی و وحدت برای ارتقای قم به جایگاه مطلوب خود تلاشکنیم.

 با وجود اینکه کارهای خوبی برای توسعه قم انجام شده است اما مشکلات زیادی در این استان وجود دارد که امیدواریم با همدلی مسئولان برطرف شود.

شما در نمایشگاه تخصصی قم شرکت کردید. وضعیت نشر کتاب را چگونه میبینید؟

برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه به طور سالانه میتواند بر غنای قم که قطب فرهنگی کشور است، بیفزاید. قم بزرگترین حوزه علمیه حوزه جهان تشیع است. مهمترین کرسیهای جهان اسلام در قم تشکیل میشود و نیازمند این است که از آخرین انتشارات نیز استفاده کند و در این راستا نمایشگاه توانسته آثاری را از کشورهای اسلامی به ویژه بیروت جمعکند و آخرین مطالب درحوزه چاپ و نشر اسلامی را به معرض نمایش بگذارد. این نمایشگاه، برای محصلین و طلاب حوزههای علمیه فرصت خوبی است تا با آثار دینی در حوزههای مختلف آشنا شوند.

برگزاری این نمایشگاه به طور سالانه میتواند بر غنای قم که قطب فرهنگی کشور محسوب میشود بیفزاید و محصلین و علما و محافل دانشگاهی قم از این نمایشگاه استفاده کنند. تقاضاها بسیار زیاد است و امروز در شرایط خاصی قرار داریم که تقاضاها از تنوع بسیاری برخوردار است که حوزه علمیه باید با کارآمدی، توانایی خود را به معرض نمایش بگذارد و به سؤالات در علوم دینی پاسخ دهد.

البته گامهای خوب و بلندی در پاسخگویی به شبهات برداشته شده که با گذشته قابل قیاس نیست، فاصله زیادی با انتظاراتی که جهان اسلام از قم دارد، داریم اما قدمهای اساسی برداشته شده است و زیرساختها خوبی ساخته شده که قم بتواند پاسخگوی فکری و علمی جهان اسلام باشد. نفس ارتباط علمای قم با علمای بلاد که در شهرستانها ساکن هستند ارتباط مبارکی است، کسانی که در حوزههای علمیه دور مشغول فعالیت هستند سالیان سال در قم درس خواندهاند که حفظ ارتباط با ایشان یک اصل است که میتواند حفظ کارآمدی این تشکل در کشور باشد.

                                                                                           خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (لینک اصلی)
دوشنبه 16 اسفند 1389

 

 


 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.