پایگاه اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین دکتر علی بنایی

Switch to desktop Register Login

بررسی تأسیس «انجمن علمی آینده پژوهی» در موسسه آموزش عالی طلوع مهر

01

جلسه اعضای هیئت موسس انجمن علمی حوزوی آینده پژوهی با موضوع بررسی تقاضانامه تاسیس انجمن علمی و نیز تبیین سیاستها و رسالت انجمن علمی حوزوی آینده پژوهی در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار گردید.

در این نشست که با حضور اساتید ارجمند، حجج اسلام پارسانیا، عماد، بنایی، جعفری، الویری، بهروزی لک و حسینی برگزار گردید، مباحث متعددی در حوزه جدید آینده پژوهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر تسریع عملیاتی نمودن راهکارهای تبیین شده تأکید شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی بنایی ریاست موسسه در این نشست در رابطه با تحقیقات و پایان نامه های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد موسسه اظهار داشت: در حال حاضر 130 پایان نامه در حال دفاع و 80 پایان نامه نیز در حال طرح موضوع و تصویب قرار دارند.
وی خاطرنشان ساخت: فلسفه وجودی این دانشگاه رفع نیاز استان در حوزه آموزش عالی و ارتقاء کمی و کیفی سطح علمی دانشگاه های استان بوده و علت حرکت به سمت تاسیس این انجمن نیز، ترسیم نقشه راه آینده حوزه های علمیه در جهان اسلام است.
 دکتر بنایی تصریح کرد: موسسه آموزش عالی طلوع مهر، طراح و پیشنهاد دهنده رشته کارشناسی ارشد مدیریت مسجد بوده است و نشان داده که در طراحی ایده های نو می تواند پیش قدم باشد.
وی در مورد تاسیس نشریه علمی پژوهشی موسسه با تأکید بر اخذ مجوز از کمیسیون نشریات حوزه اظهار داشت: جهت تصویب انجمن می بایست قطاع مشترک انجمن آینده پژوهی و مهدویت تبیین و درخواست به کمیسیون انجمن های علمی حوزه ارجاع گردد.
ریاست موسسه آموزش عالی طلوع مهر ادامه داد: آینده پژوهی می تواند در حوزه های فرهنگ، اجتماع، نظام های اجتماعی، آینده نهاد خانواده فعالیت مثمر ثمر باشد.
وی با اشاره به تبیین ساحات آینده همچون آینده حوزه، آینده دین، آینده فرهنگ و آینده اسلام ابراز داشت: لازم است ظرفیت نیروی انسانی حوزه در موضوع آینده پژوهی رصد شده و مجمعی از ایشان تشکیل داد و انجمن نیز در توسعه این ظرفیت نیروی انسانی در حوزه اهتمام ورزد.


02

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی نیز فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد دفتر مطالعات راهبردی در حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: اگرچه ظرفیت نیروی انسانی در حوزه در زمینه آینده پژوهی نیاز به بازبینی و اهتمام جهت غنی سازی دارد اما انشالله ظرفیت مناسبی برای فعالیت انجمن آینده پژوهی ایجاد می گردد
وی تصریح کرد: در حوزه علمیه آینده پژوهی مراکز علمی و پژوهشی ایجاد شده است که بایستی با آسیب شناسی مناسب و تاسیس انجمن نسبت به تعالی این امر اهتمام ورزید.
حجت الاسلام والمسلمین بهروزی ادامه داد: وزارت علوم اخیرا دکتری آینده پژوهی با دو گرایش "علم و فناوری" و "فرهنگ و اجتماع" را مصوب نموده است که می توان با ظرفیت و اهتمام این انجمن، اقدام به تاسیس موسسه آموزش عالی حوزوی و نیز مرکز تخصصی حوزوی آینده پژوهی نمود.

01

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا نیز در این نشست موضوع تاسیس انجمن آینده پژوهی در حوزه در راستای بررسی آینده جهان و ادیان و فِرَق دیگر و نیز آینده دین و اسلام در اروپا و آمریکا و آفریقا را مورد ارزیابی قرار داد.
وی اظهار داشت: علم پژوهی، فرهنگ پژوهی و دین پژوهی می بایست جزو موضوعات قابل رصد انجمن آینده پژوهی باشد.
پارسانیا با بیان اینکه آینده پژوهی تاریخ مطالعه آینده نیست و یک ابزار تکنیکال می باشد، گفت: در کشورهای اروپایی این مهم از سنین ابتدایی به دانش آموزان آموزش داده می شود.
در پایان سه عنوان «انجمن علمی حوزوی اسلام و آینده پژوهی» «انجمن علمی حوزوی آینده پژوهی فرهنگ و تمدن اسلامی» و «انجمن علمی حوزوی دین و آینده پژوهی» به منظور عنوان پیشنهادی انجمن مورد اجماع اعضا قرار گرفت.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

Top Desktop version